TÜRKÇE - Dil ve Edebiyat
ANLAŞILABİLDİĞİMİZ KADAR VARIZ
Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin yazılı veya sözlü olarak kendini ifade ederken yaşadığı sorunlar gözlemlenmiş ve bu sorunlara çözümler üretilmeye çalışılmıştır. Ortaokuldan her kademeden (5.,6.,7.,8. sınıf) olmak üzere toplam 40 öğrenciyle ön görüşme yapıldı. Öğrencilerle yapılan ön görüşmede öğrencilerin kendini yeterince ifade edememesinin başlıca sebepleri özgüven eksikliği, aile içi iletişimin Türkçe olmaması, kitap okuma eksikliği, günlük tutmama, özgüven eksikliği empati kurma ve karşıdakini iyi dinlememe gibi etkenlerin olduğu tespit edilmiştir. Yapılan bu tespitlerden sonra bunlara çözüm üretilmeye çalışıldı. Bu çalışmalar şunlardır: 1- Drama çalışmalarının (bu sayede özgüven sorunu yaşayan öğrencilerin drama yoluyla kendini daha rahat ifade etmesini sağlamak ve iletişimde jest ve mimiklerini daha iyi kullanmak. Ayrıca öğrencilerin canlandırdığı roller sayesinde empati becerilerinin gelişmesi. Aynı zamanda öz güvenlerinin gelişmesine katkıda bulunacaktır.) başlatılması. 2- Öğrenci velilerinin Cumhurbaşkanlığı tarafından başlatılan ''Okuma Yazma Seferberliği'' adı altında açılan kurslara velilerin teşvik edilmesi. (öğrenci velilerinin okuma yazma kurslarıyla beraber Türkçeyi öğrenmesi ve aile içi iletişimin bir nebze de olsa Türkçe olması ve buna bağlı olarak aile ile okuma saatlerinin düzenlenmesi.) 3- Öğrencilere günlük tutturulması sonucunda öğrencilerin kendini yazılı olarak daha iyi ifade etmesi. Buna ek olarak hikâye tamamlama etkinliklerinin yapılması 4- Okulda ve aile içinde okuma saatlerinin düzenlenmesi. Yapılan bu çalışmalar sonrasında öğrencilerin iletişimde olumlu sonuçlar gözlemlenmiştir. Öğrencilerin daha özgüvenli olduğu, empati kurduğu ve kendilerini yazılı ve sözlü olarak en iyiye yakın ifade ettikleri gözlemlenmiştir.